Sorg!

LIVET & DÖDEN

Min kusin Freidis dog 4 augusti-09, 56 år, just när hon hittat kärleken och sin plats i livet!



Sommaren 2009 - en tid med reflektion och existensiella frågor.

Ibland finns funderingar över livet och döden mer tydligt i vardagen och frågan: -Varför? dyker upp.
Varför inte, kan man tänka!
Vad är det som säger att just jag inte ska vara utsatt för tråkigheter?

Det kan vara svårt att se en mening i det som händer
men jag vet med säkerhet att man växer med prövningarna.

Dagens text handlar om något fruktansvärt och påtagligt som äter sig in i allas vardag... CANCER!

Den nya folksjukdomen som drabbar "vem som helst" överallt.

Tänka sig att just jag skulle möta cancer i flera former med olika förlopp,
hos flera av mina närmaste, samtidigt året 2009.
Tankarna går till svärfar och vår vän som lever med sjukdomen varje dag!

Att stifta bekanskap med detta stora monster som vi inte själv styr över känns övermäktigt,
leva under ovisshet med svåra behandlingar,
med en gnutta flax tillhör personen överlevarna, 
några måste acceptera tiden som är kvar och göra något bra av den,
vissa hinner inte märka att de förlorar, 
vi är mitt i bedrövelsen många som mister en nära familjemedlem eller vän.

FÖRLUST AV NÅGON ÄLSKAD

Mina erfarenheter av döden har varit tuffa men händelserna har gett mig fler perspektiv på livet! 
Varje person - stor/liten/gammal/ung - har sin plats i mitt hjärta och vårdas ömt.
För mig är inte döden bara ett avslut utan även en nystart.
Jag har stor tillit på att det finns något mer...

ÅTERFÖRENING



KÄNSLOR  

Sorg, frost i hjärtat, saknad, lättnad för att lidandet är borta, frustration, gråter med eller utan tårar,
känslan av att vara handlingsförlamad, tokledsen, tankar och minnen som ger djupa stunder dyker upp.

Mitt i alltihop infinner sig en glädje över att personen gått vidare...finns med mig varje dag!


Min filosofi är trots allt: "Alla negativa händelser är förklädda välsignelser".





Tacksamheten över min existens och de valmöjligheter jag får just nu driver mig framåt!



Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej! Du har fått en utmaning av mig på min blogg! :) The Award! KRAM

2010-02-07 @ 23:11:53
URL: http://www.sofiastrinnholm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0